יש הרבה מאוד דברים בסין. בתחומים מסוימים ממש ממש המון. לענייננו, יש בה כיום כ-150 מותגי רכב. לא כל המותגים נוצרו שווים. יש כאלה שהם שם של תאגיד העל הענק – כמו SAIC, או FAW – או של יצרנים קטנים יותר (מיליון כלים ומעלה, כן?): ג'ילי, BYD, צ'רי, גרייטוול ועוד. אליהם מצטרפים עוד אי-אלו עשרות יצרנים.

תאגידי הענק והיצרנים הגדולים מאוד ליברלים בהשקת מותגים, לחלקם גם קרוב לעשרה כאלה – חלקם חופפים, חלק נפרדים לגמרי, אחרים משנים מאופיים ומייעודם תוך כדי תנועה.

אל אלה חוברים בשנים האחרונות גם מיזמים קטנים יותר, כמו זה שמקורו בשני אנשי עסקים שהחליטו לעשות מעשה ושמו אייווייס. 
 

מעשה ושמו אייווייס

ב-2017, שני אנשי עסקים מסין – האחד היה בג'ילי, מנהל המכירות של וולוו שם, השני מנהל הכספים של SAIC – ייסדו בשנחאי חברה חדשה לייצור רכב, מכוונת רק להנעה חשמלית: אייווייס (Aiways); המילה Ài בסינית היא אהבה, ליצירת "האהבה בדרכה". ב-2019 נוצרה החברה במתכונתה הנוכחית, בנתה מפעל גדול (300,000 יחידות לשנה) ושכרה מומחים בתחום הרכב, רובם עבדו עם מותגים גרמניים. החברה מכוונת עצמה לאירופה; האתגר גדול, התמורה-עם-הצלחה גדולה עוד יותר.

דגם ראשון היה U5 שהושק בסין ב-2018, הוצג בז'נבה ב-2019 ומיוצר מ-2020. המותג התייצב אתו בישראל במרץ 2021 בחסות קבוצת בליליוס, יבואנית האוטובוסים של גולדן דרגון. הדגם השני הוא U6 – עקרונית, גרסת הקופה של הראשון – וזה הוצג כקונספט ב-2020 והוכרז לייצור במאי 2021. עקרונית; בפועל U6 הוא הרבה יותר.

אייווייס U6
צילום: אייווייס
 

הרבה יותר

ובכן, U6 שונה מ-U5 גם בגלל החלק האחורי היוצר את מבנה הפנאי קופה, סביבת הנהג אחרת לגמרי – הוא גם גדול ומתקדם יותר והעיצוב בהחלט ראוי לציון.

בעיצוב הדגם היה מעורב היפני קן אוקויאמה (Okuyama), שעיצב את הונדה NSX הראשונה מ-1990, השתתף בעיצוב פורשה 911 של 1997, בקמארו דור IV של שברולט. אוקויאמה היה שנים בפינינפארינה, שם היה מעורב בעיצוב מיצובישי קולט וגם בזה של פרארי 456, אנזו, P4/5 ופיקח על עוד חצי תריסר דגמים שלה, גם מזראטי (כולל קווטרופורטה), דגמי קונספט מרהיבים (Kode 7 ורבים נוספים), עיצב תיק ושעון לטאג הוייר – ומנגד חתום על לא פחות מתריסר עיצובים של רכבות ביפן(!).

אייווייס U6 חלק אחורי
צילום: אייווייס

אייווייס U6 מבוסס על רצפה ייעודית הנקראת MAS המשרתת גם את U5, ובסיס הגלגלים שלו זהה, 280 ס"מ. השאר לא; המרכב ארוך ב-13 ס"מ ל-481 ס"מ, רחב ב-1.5 ס"מ ל-188 ס"מ ונמוך ב-6 ס"מ ל-164 ס"מ. שינויים אלה מעניקים ל-U6 פרופורציות עדיפות, הופעה דינמית יותר ושיפרו גם את מקדם הגרר שלו, כעת עם נתון מכובד של 0.245. הוא לא מאוד כבד, 1790 ק"ג. ואם חשוב לכם לדעת, כי זה רכב פנאי וכל זה, מרווח הגחון הוא 16.5 ס"מ. 

לדגם זה מנוע אחד המייצר 218 כ"ס ו-32.1 קג"מ – פיתוח עצמי של אייווייס (ב-U5 מנוע של בוש) – וההנעה קדמית. ומכיוון ששאלתם, בשלב זה לא מתוכננת גרסה עם שני מנועים/הנעה כפולה; "ההספק הזה זה בדיוק מה שצריך", נאום אלכסנדר קלוס, סגן נשיא לפעילות בין-לאומית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש הוא 7 שניות והמהירות המרבית מוגבלת ל-160 קמ"ש. ל-U6 סוללת 63 קוט"ש של CATL – "לא צריך יותר מזה" קבע קלוס – הטווח המוצהר הוא 405 ק"מ (כנ"ל) והספק הטעינה המהירה 90 קילוואט; מ-20% ל-80% ב-35 דקות. 

אייווייס U6 סוללה וטעינה
צילום: אייווייס

ל-U6 ברמת האבזור היחידה 'פריים' מפרט אבזור עשיר וזה כולל: תאורת לד, חישוקי "20, גג זכוכית (ענק), מצלמות היקפיות, מפתח חכם, תפעול חשמלי לדלת האחורית ולמושבים הקדמיים, בקרת אקלים דו-אזורית ומיזוג לאחור ותאורת אווירה (כולל אדומה בדלתות עם פתיחתן). 

מפרט הבטיחות כולל בקרת שיוט אדפטיבית ובלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, התרעות על רכב בשטח מת, תנועה חוצה מאחור ופתיחת דלת מסוכנת. ובכן, לאחר כל הדברים האלה, הגיע הזמן למפגש ראשון. 

אייווייס U6 סביבת נהג
צילום: אייווייס
 

מפגש ראשון

התוצאה מרהיבה. החזית נטולת השבכה מורכבת יותר במשטחים שלה, אבל מה שעושה את U6 לכה ייחודי הוא מה שעושה אותו לפנאי-קופה, החלק האחורי. בפרופיל, קורה C רחבה מאוד, נבנית כך מתחתית הרכב, נמשכת לאחור ונראית שרירית. מאחור, עם דלת חמישית ממש ענקית, בולטת מאוד השמשה במבנה מקומר משהו ובבסיסה חלק ניצב גדול המודגש על-ידי ספוילר קטן מעליו, תאורה רבתי לרוחבו. זהו רכב לא קטן שלא נראה גדול מדי, כזה המביא עמו מופע שרירי נוכח, למרות שהוא חף מפריטי עיצוב אופייניים מסוג זה. ובכן, את ענייני יפה/לא-יפה נשאיר לכם, אבל זוהי הצהרה עיצובית רבת-נוכחות. 

בפנים, סביבת הנהג מאופיינת בקווים פשוטים לרוחב כל הרכב, באמצע כרגיל מסך ענק ("14.6), לוח המחוונים מוטמע בפנים ואינו משנה את גובה סביבת הנהג. במרכז למטה בולט בורר הילוכים שעיצובו בהשראת מצערת בתא טייס או ביכטה. מגוון הצבעים גדול, הוא היחיד המוצע, ומעניק לכל תא הנוסעים נופך מיוחד.

אייווייס U6 מסך מולטימדיה
צילום: אייווייס

סביבת הנהג מעוצבת לטעמי להפליא, והחומרים לרוב טובים ונעימים למגע, לא רק למעלה, גם בדלתות. אבל לא הכל אפוי עד הסוף; יש תא כפפות (ב-U5 אין) אבל הוא קטן – ובעיקר: כל האזור שם, מול ברכי הנוסע, נראה כאילו ולא סיימו אותו. ובכלל, חללי אחסון סגורים ויעילים אינם בנמצא.  בורר ההילוכים, למרות המבנה שלו, אינו נע, המצבים נשלטים על-ידי חוגה קטנה בראש הידית והתפעול נוח.

לוח המחוונים צר מאוד, אולי מדי והמידע עליו ממש מינימליסטי. העיקר הוא במסך הגדול, שאיכותו טובה מאוד, למרות הגג הפנורמי המרהיב, לא נצפתה בו השתקפות, אבל הוא איטי לפעמים. המיקום שלו קרוב מדי; כאשר יד ימין מונחת על ההגה בשעה 2 היא עשויה להסתיר את חלקו השמאלי של המסך. יש בו קיצורי דרך מוצלחים לתפעול ראשוני, אבל גם הם אינם פותרים את הבעיות הבסיסיות שהוא מביא – וכמו בהרבה מאוד דגמים המגיעים מסין (ולא רק); כמעט כל המערכות נשלטות רק דרך הצג, כדי להגיע למרכיבים שלהן יש להמשיך ולהתעסק בתפריטים, ועם כיבוי הרכב כל מה שנקבע חוזר לברירת המחדל; לאחר ההתנעה צריכים לסדר שוב. זה מציק בהתחלת נהיגה, זה לא לעניין אם צריך להגיע לתפריטים מסוימים במהלכה. 

אייווייס U6 לוח מחוונים
צילום: אייווייס

ויש עניינים נוספים בהנדסת האנוש – הלחצן של ארבעת המאותתים קטן וממוקם משום מה למעלה, ליד פקדי תאורת הפנים; הפקדים של כוונון המראות קטנים וממוקמים משמאל להגה ומאחוריו, כך שאינם נראים; הלחצן האחראי על מצבי הניהוג נמצא בהגה, בין אלה השולטים במערכת השמע. 

המושב נוח מאוד והכוונון מוצלח. שדה הראייה טוב מאוד, המראות קצת פחות, עם כיסוי שאינו מתעלה; בחניה, המצלמות ההיקפיות יעילות.

מרחב הפנים מאחור מרשים מאוד, עם מרווח ברכיים כביר, מרווח ראש מצוין, אותה צבעוניות סביב, גג שקוף למעלה ופתחי מיזוג. הגג מוכהה אלקטרונית, אבל לא לגמרי; מבחן בחום יולי-אוגוסט מתבקש. 

לתא המטען דלת ענק ותפעולה החשמלי מקפיד שלא תפגוש תקרה נמוכה למעלה. קל מאוד להעמיס גם בגלל המפתח הגדול מאוד. הנפח, 472 ליטרים, יעיל, שטח ההעמסה נרחב והתא עשוי היטב. השטחת המושבים תגדיל את נפח ההעמסה ל-1262 ליטרים, אך הרצפה המתקבלת אינה שטוחה. בצד החובה, בעיקר, חסר מדף כיסוי למטען; העיצוב אינו נפגע, אבל זה פתרון לא מוצלח בהינתן שמש קופחת או עיניים עוינות. לרכב אין גם צמיג חלופי. והנה אנחנו מוכנים לצאת אל הרחובות והכבישים. 

אייווייס U6 תא מטען
צילום: אייווייס
 

הרחובות והכבישים

לאחר התגלגלות איטית מאזור שדה התעופה, הכבישים נפתחים והרכב מפגין את היתרונות של מנוע חשמלי – למרות שנתוני התפוקה אינם מהממים, הביצועים בפועל טובים מאוד. דבר זה מוצא ביטוי בעקיפות, גם במהירויות כביש 6 וגם בכאלה בתנאים מכבידים, וקל מאוד לשמור על 140 קמ"ש ולהתנהל גם אז בנינוחות.  

עם סיום המסלול הלא-ארוך ולפי נתון אחד (בצג המרכזי), הייתה צריכת החשמל 6.25 ק"מ/קוט"ש, כך שהטווח הוא 395 ק"מ; לפי הנתון בלוח המחוונים, שהתייחס לסוללה, הטווח הכולל הוא 370 ק"מ.   

אייווייס לא כשלה בכל הקשור לעבודת המתלים והבולמים. נוחות הנסיעה גם במצב 'רגיל', גם ב'ספורט' טובה, גם על שיבושים עירוניים, גם בכבישים בין-עירוניים. עניין זה מודגש גם בהינתן הצמיגים, 235/45-20, שיש להם דופן נמוכה יחסית. והרכב שקט; רעשי כביש מושפעים בעיקר מאיכות האספלט, כך שבמקרים מסוימים כמעט ולא נשמעו, ורעשי הרוח גם הם נמוכים, ומפגינים נוכחות רק מעל 120 קמ"ש. מקדם גרר טוב עושה טוב. העובדה שחסר מדף מאחור לא הפריעה מלפנים, כן הטרידה בהמהום מאחור. 

אייווייס U6 נוחות נסיעה
צילום: אייווייס

ככל שאפשר היה להתרשם בתוואי הנסיעה, היכולת הדינמית ממש בסדר, גם ב'רגיל' גם ב'ספורט'. משקל ההגה קל מדי עם שטח מת מעט גדול – ופעולתו בפנייה עם תיקון נתיב אינה נעימה (ראו מיד) – אך במצב 'ספורט' הוא סביר ופעולתו נאה. במצב הנהיגה הרגיל אפילו מינון הבלימה נאה, בזכות מהלך דוושה המאפשר מינון מדויק למדי של העצירה, דבר שהוא מוצלח פחות ב'ספורט'. יש רק שני מצבים לבלימה רגנרטיבית, אך במצב החזק יותר שלה אפשר לנהוג עם דוושה אחת. 

ואז, תוך כדי נהיגה, נכנס לרכב פיל גדול והתמקם לו בין הגלגלים הקדמיים. תיקון סטייה מנתיב בוטה מדי ומחייב שותפות פעילה ומיידית של הנהג. כלומר, המערכת או כיולה הם כאלה המביאים את הרכב מצד אחד של הנתיב מהר מדי לצד השני, וזה סידור לא מוצלח. לא רק שאינו נעים, אלא שפעם אחת לפחות, בזמן שחלפתי על-פני משאית שהייתה מצדה קרובה מדי לצד השמאלי של הנתיב שלה, הרכב התקרב אליה באופן אינטימי מדי. ואינטימיות שכזאת אינה מומלצת בהקשר זה.

בין האנשים של אייווייס היו כאלה שהתייחסו בהמשך בדיוק לכך – להערות שהיו לנו ביחס לרכב ולהתנהלותו. אלה ציינו כי כיול המערכת אינו גמור, וכי הם עובדים על כך. כך שהגיע הזמן לסיכום זמני.

אייווייס U6 התנהגות כביש
צילום: אייווייס
 

סיכום

אייווייס מכוונת לאירופה, ו-U6 הוא כלי ראוי כדי לייצגה שם. זהו רכב חשמלי שעיצובו ייחודי ומושך, אפילו מבריק, הוא עשוי היטב, נאה מאוד בפנים, מאובזר ומרווח. הביצועים שלו ראויים בהחלט, וכך גם נוחות הנסיעה ואיכותה – ככל שאפשר להתרשם בפורטוגל; והרי כבר למדנו כי אין דין כבישי אירופה כדין האספלט של ארץ ציון ושל ערבות פתח תקווה – ואפילו היכולת הדינמית בסדר, ככל שאפשר להתרשם בתוואי מוגבל באתגריו. 

מעבר לבעיות אופייניות בהנדסת אנוש, הדבר הבולט המחייב תיקון הוא מערכת תיקון הסטייה מנתיב. 

אייווייס U6 יגיע לכאן בקיץ ומחירו צפוי להיות 220,000 שקלים. המשמעות היא כי יתרון המחיר שהיה ל-U5 עם השקתו (157,000 שקלים) והקיים גם כיום (163,500 עד 179,000 שקלים) לא יתקיים כאן, ומנגד, יש ל-U6 כיום מתחרים נכבדים בדיוק בתחום המחיר הזה. 

כל אלה ועוד ימצאו ביטוי כאשר הרכב יגיע לכאן ויתארח אצלנו, לבדו וגם עם אחרים. 

אייווייס U6 סיכום מבחן דרכים
צילום: אייווייס